Bloomwise als auteursomgeving

Bloomwise is een complete auteursomgeving waarmee leermiddelen snel en eenvoudig ontwikkeld kunnen worden.

Leermiddelen ontwikkelen

Auteurs kunnen direct aan de slag, de ervaring leert dat een workshop van een halve dag al voldoende is om een start te kunnen maken. Groot voordeel is dat snelle aanpassingen van leermiddelen mogelijk zijn, leermiddelen hoeven niet eerst “afgebakken” te worden. De leermiddelen zijn binnen Bloomwise responsive, en dus op alle devices te gebruiken.

Alles werkt volgen de ‘what you see is what you get’ manier en er zijn vele templates voor het maken van leermiddelen zoals teksten, pdf’s en video’s, maar ook interactieve leermiddelen, zoals:

  • volgorde-oefeningen
  • gatenteksten
  • verbindoefeningen
  • hotspotoefeningen
  • dictee
  • memory
  • markeeroefeningen

Daarnaast biedt de vragenlijst vele krachtige mogelijkheden.

Vraagtypen

De vragenlijstmodule is zeer geavanceerd en biedt meer dan 10 vragentypes, waaronder verschillende meerkeuzevragen, verbind-, tag, volgorde, rubric en tekstvragen. Daarmee kunnen vele soorten testen, toetsen, examens, observaties, zelfevaluaties en enquêtes gebouwd worden. Voor de interactieve leermiddelen zijn er uitgebreide mogelijkheden om feedback in te bouwen, zoals op de vraag, op het antwoord en/of op de hele vragenlijst.

Instellingen en arrangeermogelijkheden

Een auteur/uitgever kan bepaalde instellingen maken, die een docent naar eigen inzicht kan aanpassen, zoals: wel/niet direct goede antwoord na maken van toets kunnen inzien, aantal keren dat een leermiddel gemaakt mag worden, leerlingen mogen resultaten van elkaar zien. Auteurs kunnen projecten maken, waarin de opdracht, groepsgrootte, bronnen en taken al klaargezet worden. Een docent kan dit overnemen, of aanpassen.

Een uitgever kan instellen of docenten mogen arrangeren met de leermiddelen: dus of een docent onderdelen mag aanpassen, weglaten of toevoegen. Wanneer arrangeren toegestaan is, biedt dat een docent vele mogelijkheden om de leermiddelen aan te passen naar de lokale wensen, behoeften en ideeën.

Werken met doelen en leerlijnen

In de Bloomwise auteursomgeving kunnen bestaande leerlijnen (bijvoorbeeld de kerndoelen van SLO), of eigen leerlijnen of bewerkingen van leerlijnen aangemaakt en ingezet worden. Alle activiteiten/leermiddelen kunnen door auteurs gekoppeld worden aan de doelen van één of meerdere leerlijnen, waardoor voortgang ook op die wijze inzichtelijk gemaakt kunnen worden aan docenten en leerlingen. Ook kan remediërend materiaal gekoppeld worden aan doelen, waardoor een docent/leerling suggesties krijgt wanneer een doel niet in één keer gehaald wordt.

Geavanceerde auteursomgeving

Bloomwise biedt mogelijkheden om adapatieve leerlijnen te ontwikkelen. Op deze manier kunnen leerlingen op eigen niveau werken. Deze leerlijnen kunnen via een API ook in een game-omgeving afgespeeld worden.

Verder kan er voor een vak een thematheek opgebouwd worden met bronnen en projecten/activiteiten. Het thematisch zoeken is een oplossing voor docenten die een minder gestructureerde methode zoeken. De bronnen en projecten/activiteiten kunnen door een docent eenvoudig aan een groep of aan één leerling toegewezen worden.

 

 

Interessant? Deel via :
Wim de Boer, Bloomwise