Ondersteun je plusklas met Bloomwise

Werk je op school met een plusklas of projectgroep? En heb je eigen activiteiten, projecten of onderzoeksvragen? Je kunt net als andere scholen Bloomwise inzetten om dit digitaal te ondersteunen

 

Leermiddelen/activiteiten/opdrachten/projecten voor je plusklas maken

Het aanmaken van leermiddelen in Bloomwise is eenvoudig en overzichtelijk. Bijvoorbeeld:

  • Een project met …
  • Bronnen, zoals links naar sites, video’s en uitleg of verhalen
  • Opdrachten
  • Formulieren voor toetsen, of rubrics

De gemaakte leermiddelen kunnen gedeeld worden met collega’s, zelfs van andere scholen.

Ook is het mogelijk om bestaande projecten en leermiddelen van Wikiwijs te gebruiken via de import functie die Bloomwise biedt.

 

Doelen en leerlijnen

Bloomwise biedt de mogelijkheid om de leermiddelen aan leerlijnen te koppelen. Maak bijvoorbeeld gebruik van de SLO leerlijn 21e eeuwse vaardigheden of de kerndoelen. Ook is het mogelijk om snel en eenvoudig een eigen leerlijn aan te maken. Het is zelfs mogelijk om varianten op de beschikbare leerlijnen te maken.

Een leerkracht kan doelen koppelen aan activiteiten, maar een leerling kan dit zelf ook. Het is aan de leerkracht om te bepalen of een doel ook behaald is.

 

Voortgang

Bloomwise biedt snel en eenvoudig inzicht in wat een leerling of een groep gedaan heeft. Wanneer je leermiddelen gekoppeld hebt aan doelen, dan is de voortgang op basis van de leerlijn ook inzichtelijk.

Niet alleen de leerkracht die de projectgroep of plusklas begeleidt kan zien waar de leerlingen aan werken, ook de leerkracht van groep waar de leerlingen in zitten houdt het overzicht. Leerlingen kunnen de hele week en zelfs thuis inloggen op Bloomwise en doorwerken aan hun activiteiten.

 

Reflectie en feedback

Bloomwise biedt vele mogelijkheden voor feedback. Op elke activiteit waar een leerling aan gewerkt heeft kan een leerkracht feedback op geven. Ook kan er gebruik gemaakt worden van de evaluatie-instrumenten die zelf gemaakt kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een toets, een observatie formulier, of een rubricsformulier voor een self-assessment.

 

Portfolio

Leerlingen werken aan opdrachten. Met het portfolio kunnen ze zaken waar ze trots op zijn er uit lichten (als showcase) en dit delen met anderen, zoals hun ouders/verzorgers.

In het portfolio kunnen leerlingen ook zelf producten waar ze aan gewerkt hebben een plek geven, of activiteiten plannen.

Interessant? Deel via :
Wim de Boer, Bloomwise