De rol van ict in het leren van een nieuwe taal wordt steeds groter. Er zijn programma’s op internet, zoals DuoLingo, die het mogelijk maken om individueel een nieuwe taal te leren. Toch blijven taalcursussen heel populair.
Nederland heeft vele taalinstituten. Individuen en bedrijven maken gebruik van hun diensten. Dat heeft te maken met het feit dat leren een belangrijke sociale component heeft. Dat is niet het enige wat de taalinstituten onderscheidt van volledig digitale programma’s. De communicatieve of interactieve visie op taalleren staat vaak centraal. Hierbij is meer aandacht voor het leren door oefening in realistische situaties. Maar waar gaat het dan om, hoe doe je het? Hoogleraar Kris van den Branden uit Leuven noemt zes basisprincipes:
- Werken vanuit betekenisvolle activiteiten
- Rijke interactie
- Communicatief optreden én erover reflecteren
- Motivatie
- Uitdaging
- Inspelen op verschillen
Veelbelovend
Taalinstituten kijken steeds vaker naar de wijze waarop ict ingezet kan worden in hun programma’s, meestal in de vorm van blended learning. Dat lijkt nog niet zo eenvoudig, ict belooft vaak veel, maar kent in de praktijk zijn beperkingen. Zo ervaren docenten dat ze beperkt zijn in het aanpassen van digitale middelen, is differentiëren niet eenvoudig en missen ze overzicht op wat cursisten gedaan hebben.
Kenmerken
Dus wat betekent moderne taaldidactiek voor de digitale leeromgeving? Ik geef aan de hand elk principe een aantal kenmerken:
Principes | Kenmerken leeromgeving |
1. Werken vanuit betekenisvolle activiteiten |
|
2. Rijke interactie |
|
3. Communicatief optreden én erover reflecteren |
|
4. Motivatie |
|
5. Uitdaging |
|
6. Inspelen op verschillen |
|
Ingewikkeld en onbetrouwbaar
Al meer dan twintig jaar worden digitale platformen ingezet in taalonderwijs. Waar ict eerder nog ingewikkeld en onbetrouwbaar leek, lijkt het er nu op dat de voordelen van de inzet van digitale oplossingen opwegen tegen de moeite en kosten. Het gaat er uiteindelijk om of de docent een rijkere leeromgeving kan bieden die hem didactisch kan ondersteunen in zijn werk, zodat de cursist op een prettige, uitdagende manier succesvol een nieuwe taal verwerft.
Flexibel en uitdagend
De nieuwe generaties digitale leeromgevingen zoals Bloomwise moeten flexibele en uitdagende mogelijkheden bieden om een betere invulling te geven aan blended-learning, om zo het leren betekenisvoller, rijker, communicatiever, motiverender en uitdagender te maken.