Aanbod van uitgever Levend Leren op basis van de taalmethode Dat’s andere taal (po)
Bij Levend Leren staat het werk van kinderen centraal. Kinderen vertellen, schrijven, tekenen, rekenen over onderwerpen die ze belangrijk vinden. Oefenen vaardigheden. Leren nieuwe begrippen. Ze willen hun werk laten zien. Ze zijn er trots op. Of ze willen commentaar ontvangen om verder te komen.
Leerlijnen en leerdoelen
Leraren stimuleren en faciliteren dit leerproces. Ze organiseren het en volgen de kinderen in hun ontwikkeling. Dat kan op heel natuurlijke organische wijze. Tegelijkertijd willen ze weten of er doelen worden bereikt. Ze waken ervoor dat belangrijke onderdelen niet worden overgeslagen. Het is evident dat leraren daarbij kunnen beschikken over gefaseerde leerlijnen en leerdoelen. Bureau voor Levend Leren biedt die leerlijnen aan.
Werken met brevetten
Ze willen weten waar ze staan en willen geholpen worden verder te komen. Bij Levend Leren wordt gewerkt met brevetten. De wijze waarop de doelen en werkwijzen om deze te bereiken is in voor kinderen klare taal staan beschreven. Dat helpt. Een brevet resulteert in presentaties in de vorm van meesterstukken. Dat zijn bijvoorbeeld teksten, werkstukken, producten, instrumenten, audiovisuele presentaties, etc. Allemaal afhankelijk van de leerdoelen die centraal stonden en de keuzes die kinderen en hun leraren maakten.
Portfolio
De resultaten worden in het portfolio opgenomen. De registratie van de bereikte leerdoelen vindt simultaan geautomatiseerd plaats.
Pilot met scholen
Bloomwise en Bureau Levend Leren werken in een pilot samen met:
- De Windroos (Wijk bij Duurstede)
- De Nieuwe Regentesse (Utrecht)
- Elckerlyc (Heiloo)
- Regenboog (Malden)
Er zijn nog meer freinet-, jenaplan- en andere vernieuwingsscholen die aansluiten.
Meer weten?
Neem dan contact op met:
Jimke Nicolai | www.levendleren.nl | 06 – 125 499 66 of
Wim de Boer | www.bloomwise.nl | 06 – 124 467 99